PAINTED

DOP - KORTFILM - 26 MINUTEN

PAINTED is een historische horrorfilm onder regie van Laurens Van der Veken met in de hoofdrollen Anke Jochems, Alexander Colin, Frank Mathay & Sarah Vanderaa.

Een slapeloze schilder wordt bij de terugkeer naar zijn ouderlijk huis achtervolgt door zijn verleden.

Gedraaid op Blackmagic Cinema Camera en Blackmagic Ursa Mini 4.6K, meer info vind je bij de achter de schermen.

BEELD:
IN OPDRACHT VAN:
LENGTE:
GENRE:
RELEASE:
MET DANK AAN:

LAURENT VANDERSTOKKEN
LAURENS VAN DER VEKEN
26 MINUTEN
KORTFILM (FICTIE)
T.B. 2018
BRENT DILLEN
LAURA VRIELYNCK

ACHTER DE SCHERMEN

De opnames van Painted startte aanvankelijk op de Blackmagic Cinema Camera, gezien de vertragingen met de Ursa Mini zag het er niet meteen naar uit dat we daarop konden draaien. Na de eerste draaiweek echter kwam IBC, en daarmee ook mijn URSA MINI 4.6K. Waar we besloten mee verder te draaien voor de rest van de draaiperiode. Het verschil op set is wel duidelijk merkbaar, de URSA zijn dynamisch bereik geeft een veel breder speelveld om met de belichting extremere dingen te proberen. Zoveel zal ook wel duidelijk zijn van de stills hierboven, de stippellijn duidt de overgang aan van Blackmagic Cinema Camera naar Ursa Mini 4.6K.

 

CAMERA:


LENZEN:


FORMAAT:

BLACKMAGIC CINEMA CAMERA
BLACKMAGIC URSA MINI 4.6K

NIKKOR 35MM f/1.4 – AI-s (1969)
NIKKOR 50MM f/1.2 – AI-s (1969)
SIGMA 12 – 24MM f/5.6 (2004)

2,40:1

De lens keuze voor Painted was voor mij meteen duidelijk: Gezien de periode waarin de film zich afspeelde koos ik voor een oude set Nikkor’s van de jaren ’60 die een interessante soft focus geven, en daarbij ook bijdragen tot de psychologische toestand van het hoofdpersonage. Echter wel niet meteen de handigste vormfactor, de lezen zijn relatief kort en de ringen minder makkelijk bedienbaar dan de standaard ciné lens. Daarnaast stak er ook nog een 12mm sigma lens in mijn pakket, gezien de cropfactor van aanvankelijk de Blackmagic Cinema Camera was dit een must in de relatief kleine ruimtes. Deze lens was wel moderner en dus iets scherper, maar bij deze beeldgrootte zou het effect hoe dan ook minimaal zijn.

De binnen locatie met zijn hoge plafonds en grote ruimtes zorgde voor een uitdaging voor het licht. Zeker gezien de meeste kamers te hoog waren voor de voorziene windups. Dat zorgde voor enkele interessante onorthodoxe opstellingen (zie foto rechts) Door de planning waren we ook genoodzaakt om bepaalde dag scènes ‘s nachts te draaien. Zo bijvoorbeeld bij de scene hiernaast. 

Iets wat ik goed heb kunnen uittesten met de URSA MINI 4.6K is het werken met tegenlicht. De shots aan zee zijn gedraaid zonder extra belichting of reflector, het personage staat in de schaduw van de zuilengalerij maar blijft dankzij het dynamisch bereik van de Ursa Mini toch goed belicht wanneer ik mijn camera afstel op het felle tegenlicht. Ik blijf zowel in de donkerste schaduw, en in de helderste wolken detail houden. Dit zijn dingen die met bijvoorbeeld de Alexa vanzelfsprekend zijn, maar komende van de Blackmagic Cinema Camera is het toch noemenswaardig. Kijk voor uzelf  in de still hiernaast.